Hernia Hiatală

Ce este?

Diagnosticul herniilor hiatale se face cu ajutorul:

• Endoscopiei digestive superioare – ce vizualizează stomacul, esofagul și poate stabili tipul herniei si prezența BRGE
  • Radiografie toracică simplă – ce poate vizualiza o parte a stomacului prezentă la nivelul toracelui
  • Tranzit baritat cu probă Trendelenburg
  • CT toraco-abdominal – este de folos mai ales în urgențele cauzate de o hernie hiatală
  • Manometria esofagiană
  • pH-metria esofagiană
Hiatal-Hernia

Diagnosticul herniilor hiatale se face cu ajutorul:

• Tranzit baritat cu probă Trendelenburg
  • Manometria esofagiană
  • pH-metria esofagiană

Când operăm?

HH tip I neînsoțite de simptome ale BRGE nu au o indicație chirurgicală, deci indicația chirurgicală se va pune când pacientul acuză și simptome ale BRGE care nu s-au ameliorat la tratament conservator.

Toate herniile paraesofagiene (Tip II – Tip IV) simptomatice trebuie să fie operate, pentru a preveni complicațiile acestora, ca volvulusul gastric, hemoragie digestivă superioară.

Majoritatea pacienților cu HH sunt simptomatici, dar simptomele de cele mai multe ori sunt ușoare. Cele mai frecvente simptome  sunt: tusea, pirozisul, durerea retrosternală, senzația de plin imediat după masă, necesitatea de a dormi cu capul mai sus (pe mai multe perne), dar pot apare și simptome ce indică agravarea HH: dispneea, greață, vărsături postprandiale, disfagie, durere severă retrostrenală.

Operațiile laparoscopice pentru herniile hiatale si-au dovedit beneficiile, în fața celor clasice, atât ca reducere a complicațiilor postoperatorii, cât și ca reducere a durerilor postoperatorii și a timpului de spitalizare.

Intervenția chirurgicală laparoscopică trebuie să cuprindă, pe lânga sutura hiatusului esofagian, coborârea joncțiunii esogastrice la nivel abdominal pe circa 2-3 cm și o fundoplicatură gastrică, pentru a preveni migrarea acestuia în torace.

Din experiența personală fundoplicatura gastrică posterioară Toupet, vine cu cele mai puține complicații și dezavantaje postoperatorii.

Dacă ai fost diagnosticat cu o HH sau prezenți simptomele BRGE, nu trebuie sa mai amâni consultul chirurgical!

*SAGES – Guidelines for the Management of Hiatal Hernia